“CleanR Grupa”: Latvijā vides izglītībai ir nepieciešama stratēģiska pieeja
Latvijā pirmās vides izglītības konceptvietas “Šūna” rezultāti liecina, ka valstī ir nepieciešama stratēģiska pieeja vides izglītībai, turklāt ne tikai skolēniem, bet arī pieaugušajiem un uzņēmējiem, uzskata “Šūnas” idejas autore, AS “CleanR Grupa” valdes locekle Agita Baltbārde.
Viņa piebilda, ka vides izglītības konceptvietas izveide laikā ierobežotā formātā bija arī sava veida pilotprojekts, lai darbībā pārbaudītu tēmas un formātus, kā uzrunāt un iesaistīt cilvēkus diskusijā par vides ilgtspēju, aprites ekonomiku, dabas aizsardzību un klimata pārmaiņām, kā stimulēt domāšanas un uzvedības maiņu sabiedrībā.
“Pēc astoņām nedēļām un vairāk nekā 60 pasākumiem mēs redzam, ka ir auditorijas, kurām vides tēma jau ir svarīga, ir tādi, kas sākuši par to mazliet interesēties, un ir arī skeptiķi. Tāpēc ir būtiski runāt katram vecumam un zināšanu līmenim saprotamā valodā un formātā – “Šūnā” bija dati, lekcijas, meistarklases un darbnīcas, multimediju performances, izstādes, pat tomātu festivāls, papīra liešanas un sietspiedes laboratorijas. Katru uzrunā kaut kas cits, taču aktivitātēs vēstījums ir viens – kā mēs varam dzīvot un saimniekot tā, lai atstātu iespējami mazāku ietekmi uz vidi, kā varam samazināt atkritumu daudzumu, kā pozitīvi ietekmēt nākotnes klimatu,” skaidro Baltbārde.
“Šūnas” organizatoru ieskatā valsts līmenī ir jābūt stratēģiskai vides izglītības jautājuma risināšanai, jo ir būtiski veidot izpratni, ka klimata pārmaiņu mazināšana nav kāda cita, piemēram, Eiropas Savienības vai valsts iestāžu pienākums, bet gan ikviena cilvēka darbs, sākot ar sevi un savu rīcību. Šai izglītībai būtu jāfokusējas ne tikai uz lielajiem mērķiem, bet arī uz to, kā katrs ar saviem paradumiem var stimulēt kopējās pārmaiņas, vienlaikus ir svarīgi iedot cilvēkiem rīkus un prasmes.
“CleanR Grupas” valdes locekle pauda, ka “Šūnas” partneri taujāti, kā varētu veicināt sabiedrības izpratni par vides, klimata jautājumiem un motivēt mainīt ieradumus, kuri norādīja, ka šīm tēmām jau vajadzētu būt daļai no pirmsskolas un skolas mācību programmas, kā arī vajadzētu pastāvīgas neformālās izglītības vietas, kas būtu pieejamas dažādām auditorijām.
““Šūnā” novērojām, ka cilvēki gatavi ne tikai būt pasīvi notikumu dalībnieki – klausīties, skatīties, bet vēlas arī aktīvi iesaistīties ar nosacījumu, ja tas ir vienkārši un ātri, tāpēc ir jāsāk ar maziem soļiem. Ja jāsamazina plastmasas daudzums, tad kas var būt alternatīvas, ja vajag samazināt kopējo patēriņu, tad ir vērtīgi iemācīt, kā saremontēt lietas, lai tās kalpotu ilgāk un tam līdzīgi,” saka ilgtspējas eksperte.
Vides izglītības konceptvieta Rīgas sirdī, starp Latvijas Nacionālo mākslas muzeju un Latvijas Mākslas akadēmiju, atradās no šā gada 25. aprīļa līdz 19. jūnijam. Tajā noritēja ap 60 pasākumu, kuru tapšanā bija iesaistītas 24 organizācijas, tostarp pašvaldības un valsts iestādes, 22 lektori un darbnīcu vadītāji, kopumā ap 80 dažādu izpildītāju.
Notikumi bija veidoti tā, lai sasniegtu dažādas vecuma grupas. Astoņās nedēļās “Šūnu” apmeklēja ap 2000 cilvēku, jauniešiem paredzēto, unikālo multimediālo performanci “Es neesmu nekāds Zaļais!” klātienē noskatījās 407 skolēni.
“Mēs uzskatām, ka pilotprojekts ar dažādām komunikācijas un izglītošanas formām izdevās, esam ieguvuši jaunas zināšanas par to, kā sasniegt, uzrunāt un iesaistīt cilvēkus. Tāpēc, ņemot vērā gūtos secinājumus, mums būs labs pamats veidot nākamos projektus, kuri noteikti būs. Tāpat raudzīsim, kā šīs iniciatīvas varam īstenot ne tikai Rīgā, bet arī citviet Latvijā,” norāda Baltbārde.
Jau vēstīts, ka “Šūna” bija dāvana sabiedrībai no “CleanR Grupas” lielākā uzņēmuma – Latvijā vadošās atkritumu apsaimniekošanas kompānijas “CleanR” tās 80 gadu jubilejā. Tā bija pirmā un vienīgā konceptvieta Latvijā, kas radīta, lai ikviens var gūt vides izglītības pieredzi, izprast klimata pārmaiņas un apzināties savu lomu tajā.